Ett bildsvep från Hjorteds mopedmuséum.

Det är denna vid det här laget välkända logga i Hjorted ni ska hitta. Inte alls svårt.

Här poserar "skaparen" själv utanför muséet.

Det finns åskådningsobjekt även utanför museets väggar.

Som till exempel denna Bruzaholmspump även kallad Väduren ! Denna startar Bosse upp när det är gynnsamt publikläge. Se nästa bild m. text.

Denna bild är från fabriksmuséet i Bruzaholm och visar den minsta nr 1 tillverkad i mässing samt nr.3 Den tillverkades i en mångfald storlekar. Uppfinnaren av denna pump fick även patentet på O-ringen, tätningen, inte "orienteringen" ! En liten film som visar en arbetande "Vädur" finns nu att kolla in.

Man känner sig välkomnad redan vid entrén. En speciell "kulturell atmosfär kan man förnimma".

Veteranmopeder i flera rader,många ovanliga rariteter kan man här vila blicken på.

Den här motorn från 1938 har nu fått ett nytt "hem" ! I gott sällskap måste man säga .

Måste ses på plats !

Påhängsmotorerna ligger ju mig närmast känslomässigt och det fattas inte sådana här. Ex. vis denna tidiga rexmotor som Husqvarna sedan valde till den första Novoletten.

En sån här, vars namn är Gladiator skulle platsa i denna samling. 1912..inte illa !

Min "favorit" Kulin finns ju här i flera exemplar.

Konstiga skapelser såg dagens ljus när den "magiska" dagen infann sig, 1952-07 -01. Alltså detta år för 60 år sedan. Denna motor var tysk och fick namnet Velmo. Den var inbyggd i framhjulet.

Även en Mustad Folkscooter 111 kan här beskådas. Jag tror att detta exemplar bidrog till att den förbjöds att säljas. Man kan se att den har varit med om en hel del "äventyr" !

Ytterligare exempel på kreativiteten hos dåtida konstruktörer av cykelmotorer.Den motorn till vänster är en Östtysk kopia på AMO-motorn, den som anammades som drivkälla till Mustaden d.v.s.(folkscootern).

Detta är en Lohman diesel. Svårstartad lär den ha varit för den okunnige !

Vissa människor har tur. Det hade Bosse när han fick nys om denna helt oanvända, ouppackade JLO motor att införliva i sin samling. Betänk att den är från 1952.

Även ett antal motorcyklar kan beskådas under detta tak och jag kan "inte förstå" varför jag fastnade för just denna !

Han har även införskaffat en minst sagt ovanlig båtmotor. Den har en lång rigg och den är avsedd att användas på grundare vatten Det är en modifierad Zundapp mopedmotor som drivkälla.

Det är dags att dra vidare och tacka Bosse för den sakkunniga guidningen på hans välordnade och pedagogiska mopedmuséum.

Ett besök hos Bosse Ellergren på Hjorteds mopedmuseum är ju intressant för både honom och henne. Det bjuds på nostalgiska överraskningar lite här och var !

Skriv en kommentar: (Klicka här)

123minsida.se
Bokstäver kvar: 160
OK Skickar...
Se alla kommentarer

| Svar

Senaste kommentarer

24.10 | 08:33

Har en lohmann 500 diesel till salu.
Vet inte om den är komplett.
Kan skicka bilder om någon är intresserad.

...
01.10 | 19:45

Köpte nyligen en sån men fick inte i ettan trots att den var 2 vxl på handtaget , delade motorn döm om min förvåning då det fanns bara en växel ?? Expressmotor

...
29.09 | 23:08

Hej Magnus! Tack för att du gillar min hemsida! Du måste nog komma med mer upplysningar ang. din pappas gamla moped. Kan du mena Maraton ev??

...
29.09 | 19:44

Hej!

Jag var inne och tittade på er trevliga websida, och undrar om ni kan använda era expertkunskaper för att identifiera min pappas gamla moped, av märket Ma

...
Du gillar den här sidan
Hej!
Prova att göra en egen webbsida precis som jag.
Det är enkelt och du kan prova helt gratis.
ANNONS