Fotoalbum

Det började med en annons på Blocket. Det är ju inte så ofta som en Kulimotor av den tidigare modellen utbjuds. Sitter den dessutom på en gammal "shascykel" så går det ju inte att motstå frestelsen. En vinterdag hämtade jag den i ÖREBRO ! Kulins "födelseplats" !

Hemma med "klenoden". Nu börjar det roliga. Nedmontering stundar.

Även den gamla motorn från 1951 ska kollas upp så småningom.

Kuli valde, som enda (så vitt jag vet) hjälpmotortillverkare kilremsdrift. En patenterad konstruktion såg dagens ljus. En tvådelad kraftig alueker fästes på navet, på dess tre yttre punkter fästes sedan remskivan. Ingen belastning på ekrarna m.a.o. Smart !

Här ser man remskivan och ekrarna bl. a.

En riktig raritet.

Gjutna aluminiumkåpor gällde på första serien motorer. Från 1952 blev det pressade sådana i stället.

Första motorversionen var försedd med den Engelska Amalförgasaren. Senare byttes den ut mot Pallas fabrikat.

Motorns remskiva avlägsnas med avdragaren, ett förträffligt verktyg.

Denna motor har skivlameller, senare byttes dom ut mot konkoppling.

Jag får nog inte ihop det här igen. (Jag har aldrig varit någon optimist, tyvärr).

Här syns den runda magneten samt den tunga balansskivan som ersatte svänghjulets massa. Kolla in kolven. Tre kolvringar - ovanligt det också.

Ännu en bild på "innanmätet". Denna motor hade inget svänghjul. Tändsystemet bestod i stället av en roterande magnet som omslöts av tändspolens kollektorer.

"Lägger in en kaffepaus här med ett bakverk från Smålandsstenar" !

Blästrat och klart för grundlackering.

Lite övriga delar som blivit blästrade och fina. För att avlägsna beläggningar som härstammar, från i detta fallet 1950 -talet så är blästring suveränt.

Grundfärgen har kommit på plats, den gröna står på tur.

Så grönt det kan bli !

Montering på gång. Hoppas jag lyckas !

Passade på att förse "gamlingen" med lite reklam för denna hemsida. Förr kanske det stod "Svenssons Charkuterier Smakar Bäst" ?

Bensintanken satt från början på höger sida, vilket var tokigt. Den fick byta plats med verktygslådan och hamnade nu över motorn, vilket sparade in 50 cm bensinslang !

Hur bra som helst !

Cykeln saknade spärr till det kraftiga stödet, så det var bara att "brainstorma" en stund igen och då löstes det problemet.

Hittade lämpliga tidstypiska läderremmar i mina gömmor. Jag erinrar mig nu min första anställning efter sju år i folkskola. För mig liksom för de flesta på den tiden så väntade ett springpojksjobb. Alla livsmedelsaffärer på den tiden (och de var många) hade denna service d.v.s. hemkörning av varor. Jag har svårt att tänka mig en yngling av idag i 13 -14 års ålder cykla omkring och leverera många gånger tunga kolli till väntande kunder. Det är nog en utopi att med en hand utföra detta konststycke, beroende på att den andra handen ska omsluta den käraste nutidsprylen - MOBILEN !

FÄRDIG ! Provkörning väntar.

Några mopedrally har den fått vara med om också. Här är det en paus i Motalarallyt 2011.

Sista resan med den motorn blev på Classic Motors veterandag på Ekeby Eskilstuna. 2011 - 08. Bilden har jag lånat av Tidningens redaktör Thomas Sjölund. (Utan att fråga om lov).

Nu har den gamla Kulimotorn fått sin slutgiltiga placering bland sina "kolleger". Jag hade en ersättare som nu får tjänstgöra istället.

Så här ska den egentligen användas. Som nyttofordon. 50 kg. där fram, inga problem. Lite bred last där bak, men det är bara att ropa "se upp" till dom som inte hör "Kuliljudet" !

Här hamnade betongen. En ny plats till torkställningen !

Än en gång har den "gamle" fått träda in. Ett tungt lass med komposterbart från trädgården.

Det är utomordentligt välordnat i Tranås kommun när det gäller att ta hand om innevånarnas avfall. En rolig nyhet på infarten till deponin var en display där hastigheten visades. När jag kom så visades 38 på tavlan. Inte illa av en 59 åring till motor. Det hör till saken att hastigheten är begränsad till 30 km på denna sträcka !

Lastat för ännu en resa till Tranås avfallsstation.

En kaffepaus på Torpön. Vi åkte "lilla" Sommen runt (7.5 mil). Detta i samband med det årliga cykelloppet runt Sommen. Det kanske var någon som önskade sig en hjälpmotor på sin cykel denna dag ?

Nu har den rätta tanken kommit på plats. Det fanns två versioner, dels denna med verktygsfack och en som inte hade detta praktiska utrymme.

Det ser för jäkligt äckligt ut, men detta var innehållet i Kulitanken efter första omgången i trumlaren ! Jag använde bara rent vatten samt ett par nävar singelgrus.

Här är väl det närmaste man kan komma i sitt minne från 1955, då man var "springpojke" som det hette på den tiden.

Då fick man leverera inringda beställningar till hemmafruarna i Tranås med ett fordon som detta. I bästa fall fick man en tjugofemöring i dricks. Ibland ingenting.

Den här gången är lasten nästan ohanterbar. Men det är ju en försändelse från mopedrenoverarnas "Mecka"- Norscand, då är det ju värt lite omak !

De fungerar ju, även om de ser ut på detta viset ! Här finns det troligtvis "kraft" i motorn. Obs. luftrenaren ! ?

Ska här beskriva en renovering av en riktig raritet. Nämligen en budcykel från 1951 utrustad med Kulis påhängsmotor (kallades även hjälpmotor på den tiden)  från samma år. Jag bestämde på ett tidigt stadie att den skulle få en grön kulör och så blev det.
Många anser att dom gamla "rariteterna" ska få förbli i orört skick. Det finns två läger i denna fråga och jag tillhör nog dom som vill återställa om det är möjligt.

Skriv en kommentar: (Klicka här)

123minsida.se
Bokstäver kvar: 160
OK Skickar...

Håkan Poppe Löthman | Svar 21.02.2012 09.00

Jättefin sida, "Wågis".

Se alla kommentarer

| Svar

Senaste kommentarer

16.03 | 16:04

Hej Per och tack för ditt positiva uttalande ang. min hemsida. Jag ser fram mot att få hitta en plats att placera den fina dynamon på. Hälsa Jörgen Linde!

...
16.03 | 08:05

Hej Jörgen.Tack för ett trevligt samtal och hoppas dynamon blir bra i ditt museum.Kul att titta på bilderna på din sida.

...
03.03 | 20:58

https://www.youtube.com/watch?v=Sdtmezv6ANo
Jag hittade kul sidor om veteranfordon - du kanske redan sett det - inte samma fina ordning som hos dig...

...
24.02 | 22:17

Tack min vän. Hoppas vi se i år igen med våra gamla mopeder!

...
Du gillar den här sidan
Hej!
Prova att göra en egen webbsida precis som jag.
Det är enkelt och du kan prova helt gratis.
ANNONS