"Nykomlingen" i samlingen. Det är en Tysktillverkad moped från 1980 vid namn Solo! Den har en helt unik kylning av cylindern. Se nästa bild!
Här ser man kylmanteln i cylindern. Den ska ha en glykolblandning i sig!
Börjar med den ovanligaste, (tror jag i alla fall) Heinkeln från 1956.
Den lika gamla Motomen, är också en moped som inte dyker upp så ofta, varken på mopedrally eller till salu. Utrustad med en fyrtaktsmotor. Ovanligt på mopeder. Ljudet- måste höras !
Achilles Lido är namnet på denna "unika" skapelse.
Lika bra att fortsätta med en annan raritet. Mustad folkscooter 111 "döptes" den här skapelsen till när det begav sig 1954.
"Varning varning" ! Detta reportage från 1999 i Nostalgia var verkligen intressant att ta del av. Där framgick bl.a. att man tror, att endast femtio st. såldes i Sverige !
Rex Zündapped är namnet på den här mopeden,tillverkad 1954.
Husqvarnas första seriemässigt tillverkade moped 1952. Just det året som Svenska folket fick det STORA förtroendet att införskaffa och framföra ett fortskaffningsmedel med 0.8 hk.stark motor. Det ni !
Även denna King-moped är en tidig modell. Den liksom nästa moped i presentationen utrustades med den Österrikiska hjälpmotorn Fuchs, inget dåligt val i.o.f.s.
Denna moped är från 1954. Den heter Union och är så vitt jag förstår VÄLDIGT ovanlig.
Tillverkades på Svenska velocipedfabriken i Stockholm.
Från andra sidan enligt önskemål från en som kollar in min hemsida!
På detta viset löstes framdrivningen på dom två föregående mopederna. En mellanaxel som drevs av en liten kedja förde över "kraften" från höger sida till den vänstra. Detta gjorde att motorn kunde bli centralt placerad.
En i min samling som heter Maraton.1955 var nog tillverkningsåret när det begav sig.
Nästan identisk med föregående. Denna fick namnet Vimpel och salufördes av ICA handlarna i mitten av 1950 talet. Det var lite av lycksökeri på den tiden. Många ville vara med och dela på den lite överraskande kakan som uppkom, genom den nya mopedlagen från 1952.
Nymans verkstäder i Uppsala hakade på den nya mopederan genom att 1954 saluföra denna Autoped.
Av tre renoverade Mambamopeder har jag nu endast den blå kvar. De är inte svårsålda på något vis, och det kan jag förstå.
Detta fordon är ingen moped fast konstruktionen påminner mycket om den senare Cyklemastern.
Det är en Saxonette från slutet av trettiotalet. En fantastisk konstruktion med 60 kubiksmotorn så väl inbyggd i bakhjulet. Fick på den tiden registreras som lätt motorcykel, så även i dag. Är just nu 14-01-20 till salu på Blocket !
Det blev en "vakant plats " när jag avyttrade Saxonetten. Den fylls nu upp med denna Crescent 1155. Renoveringen av denna moped kan ses på en flik som jag kallar- Ännu en !
En Husqvarna 1155 som jag efter renovering fick döpa om till Crescent eftersom det inte fanns passande HVA- dekaler. Den går lika bra för det, med den fina fläktkylda treväxlade Husqvarnamotorn.
Mitt senaste objekt färdigt. En Dansk Diesella. En separat flik beskriver storyn om den !
Har nu bytt till en tidstypisk cykel. En Husqvarna från 1951. Så ska det ju se ut egentligen. Som synes, så har bensintanken fått en ny kulör i samband med cykelbytet.
Nästan ända bort till "horisonten" !
Från andra hållet.