"Vinterjobb" !

Här har vi "härligheten". Nämnas kan att den långa vistelsen i kartongen hade medfört, att gashandtagets gummi hade vulkats fast i kartongbottnen !

Av drivrullens skick kan man se att det är en "lågmilare".

Det framgår tydligt på denna bild hur en "väl" använd drivrulle kan se ut. Den har suttit på en Dansk BFC-motor. Tilläggas kan, att även Diesellan är av Danskt ursprung. Nästan identiska dessa båda, men ändå inte.

Tanklocket som på undre delen har ett mått på rätt oljemängd för full tank har förklarande text.

Denna bild på min "väggfasta" Diesella fick bli förlaga till nya dekaler avs. "kartongfyndet". De tillverkades på en reklamfirma i Tranås !

Den skulle ju efter blästring bli svart, vilket var den vanligaste färgen på den då det begav sig.

"Svänghjulskåpeeländet"! Efter att sökt på loppisar efter en lämplig kastrull eller liknande utan resultat, så fick jag gå en annan väg. Fick hjälp att fixa till en mässingsring som här är hoplödd. Jag försökte att få till själva kupade delen genom att klippa små kilar ur kanten på plåten men gav upp. Det blev inte bra.

Kom i stället i kontakt med en "värsting" kallad Pullmax ! Efter c:a en timmes "pullande", så började jag se ett resultat. Roligt !

Här ska den hårdlödas fast. Först renklippning och inpassning.

Mitt "gesällprov i hårdlödning". Det får duga, kanske för låg temperatur men det blev varmt som fan ändå tyckte jag !

Överskottet ska avlägsnas. Med en tunn skiva är det ju lätt som bara den !

Provmontering ! Polering och låsningar återstår.

Får duga så länge. Mässing är tacksamt att polera minsann.

Så här blev min låsningslösning !

En cylinderfotspackning kan man "knacka" fram med en mässingshammare. Skonsamt.

Tanken blästrad och lackad och de nya dekalerna på plats.

På gång !

Min gamla Mustangcykel får duga till den.

Så småningom startade den med hjälp av det gamla sättet, borrmaskin med lämplig hylsa mot svänghjulsmuttern. Ett "fantastiskt femtiotalsljud uppstod".

Hittade en lämplig cykelväska i mina gömmor. Den var som gjord till två fästen på tanken. Det kan kallas tur !

"Snyggt ekipage" !

Så här ser det färdiga "objektet" ut. Nu är det bara att invänta lämpligt underlag i vår. Snö är icke det optimala underlaget för en motor som ska få drivande fäste med sin rulle på däcket.

Nu har Diesellan ömsat "skinn" !

Ny (gammal) cykel men samma Diesella !

Fick tillfälle att köpa en Diesella av en kompis. Den hade tillhört hans farfar och den hade fått tillbringa sin tid i en kartong sedan 1953. Den var i ett otroligt fint skick, mycket sparsamt använd med andra ord. Svänghjulskåpan var det enda som var dålig på den. Jag gjorde en ny med lyckat resultat. Se bilder på den från start ! Jag hade ju en Diesella sedan tidigare men den var ju "bara att titta på" !

Skriv en kommentar: (Klicka här)

123minsida.se
Bokstäver kvar: 160
OK Skickar...

Benny | Svar 13.04.2014 20.19

Hej !!!!
Benny i Ronneby här....Har en exakt likadan påhängsmotor som på bilden..
Funderar att sälja den.Har du någon uppfattning av värdet på denna motor?

Se alla kommentarer

| Svar

Senaste kommentarer

24.10 | 08:33

Har en lohmann 500 diesel till salu.
Vet inte om den är komplett.
Kan skicka bilder om någon är intresserad.

...
01.10 | 19:45

Köpte nyligen en sån men fick inte i ettan trots att den var 2 vxl på handtaget , delade motorn döm om min förvåning då det fanns bara en växel ?? Expressmotor

...
29.09 | 23:08

Hej Magnus! Tack för att du gillar min hemsida! Du måste nog komma med mer upplysningar ang. din pappas gamla moped. Kan du mena Maraton ev??

...
29.09 | 19:44

Hej!

Jag var inne och tittade på er trevliga websida, och undrar om ni kan använda era expertkunskaper för att identifiera min pappas gamla moped, av märket Ma

...
Du gillar den här sidan
Hej!
Prova att göra en egen webbsida precis som jag.
Det är enkelt och du kan prova helt gratis.
ANNONS