Det kändes onekligen hedrande när jag fick förfrågan om att deltaga denna kväll.
"Vi hämtar dig i Tranås och det bästa - vi kör hem dig efteråt också, sa dom" !
Här har vi anlänt till detta förnämliga museum.
Det var ju främst detta fordon med den ovanliga HVA-Rex motorn framtill som skulle beskådas. Husqvarnas mopedera startade med just denna motor 1951 !
Tyvärr saknas den på museet bland mopederna !
Här en "detaljstudie" av förgasar samt kopplingsarrangemanget på rexmotorn.
Eftersom dessa fordon inte "tycker om att resa i ensamhet, så fick den sällskap av denna gamla trotjänare". Även den väckte upp nostalgiska minnen i den talrika åhörarskaran.
Det finns ett stort intresse för dessa gamla fordon i detta land. Det märks inte minst en sån här tillbakablickskväll.
Som sagt, föreläsningssalen blev full av mopedintresserade människor-roligt !
Den nya tekniken för bildvisning fanns på plats. Ett fantastiskt hjälpmedel !
Denne man delgav oss sina minnen från gången tid på fabriken. Det låg mycken möda bakom dessa kvalitetsmopeder som så småningom "flödade" ut till alla kunder.
Här fick vi en lektion angående effektkurvor på mopedmotorer i olika situationer.
En imponerande kunskap i denna fråga hade denne ingenjör. Det gällde ju att hålla sina motorer inom lagens råmärken. Samtidigt fick man hålla ögonen på konkurrenternas motorer. En svår balansgång förstår man att det var.
Det fanns även en s.k. "blöjpil" att beskåda denna afton. Den räddades från skroten i absolut sista "sekunden" av Christer Fagerberg. Denna "blöjpil plågar han numera till otroliga hastigheter med hjälp av lustgas". Om man lägger in mänskliga aspekter i denna moped, så tror jag att den "längtar tillbaka till skroten". Lugnare där ?
Så gick denna kväll i nostalgins anda och det var dags att vända åter med många nya minnen och många återseenden.
Lastat och klart för ännu en visit på Huskvarnas fabriksmuseum.
Bosses fina Novolette skulle följa med i dag liksom mitt hemmabygge.
På plats på scen!
Min hemsidas mopedbilder kom väl till pass som stöd till "snacket".
Denne i mopeder sakkunnige man vid namn Dane Glantz gjorde ett inlägg som handlade om hans kommande bok med titeln-MOPEDEN 1952-1983 Service och reparation. Han vet vad han talar om, ty han är författaren till Teknos böcker som avhandlar mopeders reparation och underhåll. Dessa böcker är mycket svåra att uppbringa i dag trots att de trycktes i sex upplagor. Passa på och inhandla ett ex av hans nya utgåva mina vänner, ni är ju målgruppen!
Den här boken är ett av hans alster.
Jag lovade vid ett "svagt ögonblick" att donera detta fordon till HVA-s fabriksmuseum.
Här hänger den, "avstrippad" den bakre motorn. Leveransklar och utrustad med kjolnät. Kan inte bli bättre!
Här hämtas den av ett par belåtna och glada mottagare. Nu ska "gamlingen" pryda sin plats på mopedavdelningen i Husqvarnas fina fabriksmuseum!