Den framhjulsdrivande hjälpmotorn Flink får bli den första i min lilla presentation. Detta beror på, att denna motor var den första som jag kom i kontakt med, och fick provköra 1952 11 år gammal. Frikopplingsbar med en spak. Drivrullen av grovkornig aluminiumoxid, som på en hel del andra hjälpmotorer från den tiden.

I detta gamla emballage dolde det sig en Flink från 1951. "Aldrig använd" !

Mer att kolla in ang. denna raritet finns under särskild flik på sidan .

Som bild nummer två väljer jag den första versionen av den berömda cykelmotorn Fuchs 1952 var året då denna motor introducerades på den Svenska marknaden. Tillverkningsland var Österrike.

Den följdes 1953 av denna "moderniserade" version. Om möjligt ännu bättre kvalitet besatt denna motor. Den användes som drivkälla till en hel del andra mopeder. t.ex. Apollo Motorette och King 1954. Dessutom var en tidig moped med namnet Union, försedd med denna motor, då modifierad med mellanaxel. Se följande bilder.

Så här fick denna Fuchsmotor modifieras för att passa till t.ex. Unionmopeden. Den hette inte "påhängsmotor" efter förändringen med mellanaxel.

Samma motor ovanifrån.

Victoria var ännu en motor som man kunde välja på den tiden. Förmodligen den mest sålda av alla tillgängliga. Denna motor liksom de föregående Fuchsmotorerna var så vitt jag vet, dom enda hjälpmotorerna som var tvåväxlade. Denna motor tillverkades i Tyskland.

Berini är namnet på denna framhjulsdrivande motor. Tillverkades i Holland. Framdrivningen skedde, liksom hos Flinken med flera, med en grovkornig keramisk rulle direkt mot däcket. Tanken var som ett strutsägg och ljuddämparen liknade en fettspruta sades det lite ironiskt på den tiden, och liknelsen var väl inte helt fel.

Vi fortsätter väl med dom, som (vad jag tycker felaktigt benämnda däcknötarna). Rätt inställda och justerade så var nog däckslitaget försumbart. Detta är en JLO. Även den är från 1952 och Tysktillverkad. Den drev på bakhjulet med placering under trampnavet på cykeln.

Här ses hur JLO-motorn monterades på cykeln. Motorn tillhör Olof Carlsson Lagan .

Detta är en Italiensk motor vid namn Mosquito. Drev på samma sätt som JLO-motorn, hade samma placering också. Tillverkades även på licens i Holland. En mindre version kallad Mosquito Baby fanns också, den presenteras på nästa bild.

"Babyn" hade detta utseende. Förutom storleken är skillnaden att denna motor drev bakhjulet med en keramisk rulle. "Storebror" var, liksom JLO-motorn försedd med en, för däcket skonsammare rulle av gummimaterial.

Den underligaste i samlingen, en Lohmann diesel. Den förväntades tända bränsleblandningen (som bestod av en blandning av fotogen och 4 % olja. Inte diesel alltså) av kompressionen som uppstod när man med en skruvkonstruktion kunde höja trycket i cylindern. Svårt, det sägs att många trampade sig till gränsen av hjärtinfarkt för att starta sin motor. Om den trots allt startade, så drev den liksom tidigare nämnda med gummirulle på bakdäcket. Placering under trampnavet på cykeln.

Ännu en "fantasifull" konstruktion från 1952. Det är en Dansk BFC som står för Bröderna Frode och Christian. En kraftig gjuten bakskärm av aluminium tjänstgör som motorfäste. Denna kröns av tankens placering. En härdad stålrulle pressad mot bakdäckets ovansida var lösningen på "problemet" med framdrivningen.(Se nästa bild). Att frikoppla den var inte möjligt, utan att först stiga av cykeln och sedan lossa en stor vingmutter, för att kunna höja hela skärmen från hjulet !

Kolla in dessa drivrullar ! Den till vänster har tjänstgjort på en BFC, och det med besked. Den högra tillhör en sparsamt använd Diesella. En markant skillnad måste man säga !

Ännu en Dansk "maskin". Påminner mycket om föregående BFC. Den är ändå lite tvärtom om man så säger. Cylinder och svänghjul på höger sida. En grovt räfflad härdad stålrulle på bakdäckets övre del skötte framdrivningen.(Se föregående bild). Trots namnet Diesella så var och är fortfarande bränslet oljeblandad bensin.

En i dag ovanlig Engelsk påhängare vid namn Power Pak. Frikopplingsbar medelst spak. Driver på bakhjulet med en keramisk rulle. Såldes av bl.a. Clas Ohlson i Insjön 1952 för 385 kr. Motsvarar 5384 kr. i dag ? Kolla nästa bild.

Framsidan av Clas Ohlsons katalog från 1952 (nytryck). Vad ser man, om inte en tjej åkande på en cykel "bestyckad" med en Power Pak. Glad ser hon ut att vara, trots avsaknad av hjälm och troligtvis även trafikförsäkring. Tungt att tänka sig, att denna "galanta" flicka idag kanske tillbringar sina dagar på ett äldreboende.

En bild från ovan, där man bl a. ser det praktiska "bärhandtaget".

Nu är det färdigåkt även med denna "klenod".

Dags att presentera en Fransk hjälpmotor. Alla som kunde, ville vara med och tillverka och sälja dylika. Det blev nästan som ett Klondyke några få år, innan marknaden för dessa konstruktioner helt föll bort. Mer upplysning om denna motor på följande bild.

Träffade en bekant i Hultsfred på deras mopedrally. Han liksom jag, har insett det kulturella värdet i dom gamla påhängsmotorerna. Just denna dag körde han rallyrundan med en Fransk ABG- påhängsmotor.(I det vardagliga livet så kör han stora SJ-lok). Hans fru körde denna dag även hon med påhängare, en Fuchs 1953.

Detta är en Tysk hjälpmotor med benämningen AMO. Den drev bakhjulet med kedja, det gjorde även den föregående ABG-motorn. AMO-motorn valdes som drivkälla till den "beryktade" Mustad Folkscooter 111. Den kan f.ö. beskådas på min hemsidas fotoalbum.

Här är den monterad på det från början tänkta sättet. Dom flesta påhängsmotorerna hade denna placering och drev med kedja. Ett klagomål på denna motor som framkom vid tester 1952 var, att motorn satt för långt fram, med påföljd att vänster häl kom emot motorn vid trampning. Jag har monterat en anordning för reglage av luftspjället på distans. Detta för att slippa stanna ekipaget för denna åtgärd. (Inte original).

Nu ser du en Engelsk Cyclemaster. En fantastisk konstruktion måste man säga. Allt, t.o.m. bensintanken lyckades dom bygga in i bakhjulet. Den drev hjulet med kedja. Denna motor var en Holländsk konstruktion, därför är denna och även följande Tyska motor tillverkade på licens.

Detta är den Tyska versionen. På loggan står det ett R, och det betyder Rabenick ? Kolla gärna in det som skiljer dessa båda åt.("Finn fem fel") !

Denna fina Cyclemaster (Tyska Rabenick) tillhör Olof Carlsson i Lagan.

En Italiensk motor att placera någonstans på en cykel. Den heter Eolo. Ingen tycks veta något om denna motor som drev cykeln med kedja. Det finns t.o.m. två kedjedrev på högersidan ? Tacksam för kompletterande upplysningar ang. denna Italienare.

Fick ett tips från Olof Carlsson som bor på Hallsjö Mellangård Lagan ang. Eolomotorn. Detta är hans exemplar. Han hade för sig att denna motor satt på en Italiensk moped vid namn Pellegrino. När man kollar denna moped på nätet, så kan man konstatera, att den drevs som så många andra på den tiden, med rulle på däcket, (Baktill under trampnavet) ! ? Denna motor har ju som sagt två kedjedrev på högersidan ! Vi får forska vidare ! "(Bilen är en tidig Scania Vabis)".

Han hade nog inte så fel Olof i alla fall. I detta MYCKET bläddrade exemplar av Teknikens Världs tidiga alster hittade jag en test av en moped som kallades för Pello (Pellegrino). Se nästa bild !

I texten framgår inte motorns namn, men den påminner mycket om Eolomotorn. Mopeden är i alla fall kedjedriven. Det fanns tydligen båda framdrivningssätten.

Efter ännu ett tips, denna gång från en uppmärksam Sollentunabo, så visade det sig att Golbes mopedbok på sidan 186 hade en bild på en udda scooter vid namn Piccolo. Detta fordon framdrevs med Eolomotorn.

Nu vänder vi blicken framåt på cykeln, där ska det här hjulet befinna sig är det tänkt. Velmo heter denna skapelse. Tillverkades i Tyskland som så många andra på den tiden. Varken rulle eller kedja utan kuggdrift gällde för Velmo. Bensintanken var som en sadel över framskärmen. När bensinen tog slut på ena sidan av tanken, fick man luta cykeln för att på det sättet fylla på "reserven" från andra sidan.

Komet är namnet på den här Tyska cykelmotorn. Jag tror att den i dag är ganska svårfunnen. Den rosade nog inte marknaden 1952 i konkurrens med alla dom övriga. Det var i alla fall ett vackert försök. Den drev bakhjulet med kedja som så många andra. Flink och denna Komet hade exakt samma förgasare.

Det här är en Tysk Rexmotor. Husqvarna importerade ett antal 1951 för att utröna dess kvalitet. Den dög tydligen, för den blev, i lite modifierat skick, den motor som användes till Novoletten 1952 och 1953. Nu är den inte längre i min ägo. Har skänkt bort den till Husqvarnas fabriksmuseum. De hade inte denna tidigare i sin samling!

Husqvarna sålde aldrig denna framhjulsdrivna motor på den öppna marknaden. Det sägs att dom som togs hem för utprovning och fick köpas (kanske av anställda) i stället för att skrotas. Detta exemplar är ett av dessa. Som jag tidigare nämnt så är den nu donerad till Husqvarnas fabriksmuseum. Kolla in den när ni har vägarna förbi!

Det här är ingen påhängsmotor. JB -fabriken i Eskilstuna som också ville haka på den nya trenden med hjälpmotorer, hade en sund inställning till detta nya fenomen. De ville inte leverera en motor, som eventuellt skulle monteras på en kanske skraltig trampcykel. De valde därför att från början endast leverera en cykel med motor, som uppfyllde alla krav som då ställdes.(Kanske var tankegången lika i Husqvarna) ?

Turen är nu kommen till den Svenska "stoltheten" Kuli. Denna motor tillverkades i Örebro med start redan 1949 på Johnsonverken. (I dag Johnson Metall). Detta skedde i samarbete med tidningen Teknik för alla. Tanken var att motorn skulle levereras som byggsats till det "händiga" Svenska folket. Därav blev inte mycket. Folket var inte så händigt som man trodde. Denna motor är en av dom få som finns kvar av den tidigare serien och som fortfarande fungerar perfekt. 1951 är den tillverkad.

Den sista versionen såg ut på detta sätt. 1953 skulle jag tro att denna motor tillverkades. Smarta lösningar var ett genomgående tema gällande denna motor. Kuli var ensamma med kilremsdrift. Och det var ett bra val tycker jag. (I dag anammas detta av vissa stora MC-märken).

Två gamla "trotjänare". (Jag åsyftar givetvis inte damerna som befinner sig på fördäck.) !

Den här "Ikonen" är intimt förknippad med Kulimotorns tillkomst. Johnsonmetall var företaget i Örebro där, denna hjälpmotor framställdes.

Bilder,texter och motorer visas på ett överskådligt sätt.

Detta företag har ett litet museum där denna era beskrivs på ett pedagogiskt sätt. Kuli corner är det passande namnet.

Motorn utvecklades i tre steg kan man säga.

Donation till museet ! Den ena en riktig "långmilare" !

"Emballage finns utifall en senkommen order skulle dyka upp" !

Detta är den rätta litteraturen för den som vill veta allt om Kulimotorns historia.Tyvärr svårfunnen i dag. En andraupplaga tycks inte vara aktuell.

Fick tillfälle att köpa en Fransk påhängare från 1952 vid namn Le Poulain.(Kallades Fölet i Sverige). Den var inte komplett, men värd att satsas på i alla fall. Det här är vad som anlände från säljaren i Karlstad !

Efter "sedvanlig uppsnyggning" !

Så här har jag tänkt att montera den på väggen tillsammans med de övriga.

På plats ! En dekal som ska sitta på tanken är beställd.

Bättre så här tycker jag !

Det blev det tjugotredje fabrikatet i samlingen ! (Är detta normalt ? Troligen inte !)

Här sitter den nytillverkade dekalen. Lite mörkare röd än originalet, men jag ville inte "gnälla" om det, snäll och undfallande som man är" !


Detta album har jag tänkt ska innehålla bilder och lite upplysande text rörande påhängsmotorer. Dessa små kraftpaket som 1952 "befriade" svenska folket från cykeltrampandet. (Som en bieffekt minskade folkets kondition i motsvarande grad). Måste erkänna att mitt hjärta klappar lite extra för dessa.


Skriv en kommentar: (Klicka här)

123minsida.se
Bokstäver kvar: 160
OK Skickar...

Bertil | Svar 07.05.2018 08.16

Vad roligt att se din utförliga sida på gamla motorer !

Benny | Svar 11.12.2017 20.52

Samma knut finns på Nordiska museet i Stockholm.Einar Larsson från Totebo har tillverkat dem 1938.

Benny | Svar 11.12.2017 20.51

Hej. Har en trollknut från 1938 den är märkt Eksjö Utställningsknut. Är det möjligen så att du har en lösning på den? Jag bor bara en mil ifrån dig.

Jörgen Wågenberg 31.05.2018 19.02

Kolla min hemsida under rubriken EN TRÄKNUT där finns lösningen på min version. Det finns fler liknande vad jag vet!

svend erik nielsen | Svar 26.11.2017 13.59

Hej Jörgen
Jeg har en Totaco motor tilverket i DK, men alle blev solgt i Sverige ! Jeg søger en tank til den, er der nogen der kan hjælpe.
Svend Erik

kent | Svar 30.09.2017 22.47

Hej Wågis.Tack för svarJag är bjuden ett gäng påhängare typ abg + andra +saker bla en royal enfield 1929 i delar och en massa delar o mera 28500kr
några dyrare?

Jörgen Wågenberg 01.10.2017 23.08

Hej igen Kent! ABG samt andra påhängare låter intressant. Tror att de stiger i värde framöver. MC oavsett ålder kan jag inget om tyvärr.

Kent Nordin | Svar 30.09.2017 19.13

jättefin sida. Köpte en cyclemaster nyligen behöver nog ett nytt vevparti,finns det att köpa? Jag har en mosquito och en Fuchs tidigare.

Jörgen Wågenberg 30.09.2017 22.22

Tack Kent. Grattis till dina påhängare. Tyvärr finns det nog inga delar till Cyclemaster att uppbringa. Välj hellre att köpa ett objekt om det dyker upp. Wågis!

Roland Jansson | Svar 28.09.2017 15.44

Hej. Tänkte höra om du vet något om en påhängsmotor jag funnit på vinden. Den är märkt "PICCOLO" och "COCKERELL A:G:"

Med vänlig hälsning Roland

Se alla kommentarer

| Svar

Senaste kommentarer

24.10 | 08:33

Har en lohmann 500 diesel till salu.
Vet inte om den är komplett.
Kan skicka bilder om någon är intresserad.

...
01.10 | 19:45

Köpte nyligen en sån men fick inte i ettan trots att den var 2 vxl på handtaget , delade motorn döm om min förvåning då det fanns bara en växel ?? Expressmotor

...
29.09 | 23:08

Hej Magnus! Tack för att du gillar min hemsida! Du måste nog komma med mer upplysningar ang. din pappas gamla moped. Kan du mena Maraton ev??

...
29.09 | 19:44

Hej!

Jag var inne och tittade på er trevliga websida, och undrar om ni kan använda era expertkunskaper för att identifiera min pappas gamla moped, av märket Ma

...
Du gillar den här sidan
Hej!
Prova att göra en egen webbsida precis som jag.
Det är enkelt och du kan prova helt gratis.
ANNONS