 |
 |
|
 |
 |
Här välkomnas vi till hans fina museum.
Vi startar med en mycket ovanlig gräsklippare av Apollos tillverkning. När såg man en sådan senast ?
Produktblad finns givetvis. Detta innehåller lite reklam för både Apollos gräsklippare samt deras utombordare.
Så här såg snurran ut.
En av flera i dag svårfunna Apollomopeder. Motorette hetta de flesta av deras mopeder !
Ännu en tidig representant ur Apollos produktion. Mycket ovanlig även den.
Den är utrustad med Expressmotorn, vilket väl var ett undantag ?
Apollos svar på Huqvarnas "blöjpil" gick inte av för hackor minsann. Detta ex har en ovanlig Zûndappmotor.
Samma moped från andra hållet. Man får "ägarlust" när man ser Arnes rariteter !
Datablad som beskriver fördelarna med denna udda moped.
Reklamaffischer pryder givetvis väggarna i hans museum.
Givetvis med tonvikt på Apollo.
Tanka själv ja ! Det var inte på det viset förr. På den tiden kom det ut en uniformerad man som gjorde honnör och vördsamt frågade om, förutom bensinpåfyllning, om han skulle kolla oljenivån i motorn, kolla däcktrycket samt tvätta av vindrutan. Så var det då, en utopi i dag när mackarna mest liknar restauranger.
Ett veteranfordonsmuseum måste ju i dag även kunna visa upp de första motorerna till cyklarna. Här i form av två Kuli. Till höger en tidig version, 1951.
Blinkers till Cykeln, varför inte ? Till höger en Fransk ABG motor och till vänster en Kuli. Signalera för omkörning står det på bakskärmen. Det önskar man även i dag när man åker moped på de hårt trafikerade vägarna. Det är förknippat med livsfara när man överraskas av bussar och långtradare, som helt plötsligt befinner sig tätt bredvid utan förvarning. Man blir skärrad ibland.
Förutom alla tvåhjuliga fordon, kan man här beskåda även ett trehjuligt. Det är en Messerschmitt. Ett av flera trehjuliga farkoster som fanns förr. Detta berodde främst på att dessa fick framföras med innehav av mc körkort !
Givetvis reklam även för detta udda fordon.
Uppfriskande ! Ja det var det verkligen att få se och imponeras av denne mans selektiva samlande. Tack så mycket för gästfriheten Arne !
Det finns entusiaster och samlare av allehanda slag. Arne Andersson i Värnamo är en. Han har en förnämlig samling av veteranfordon med tyngdpunkten på Apolloprodukter. Apollo hade ju sin tillverkning i Värnamo, M Berlin o c:o hette företaget som framgångsrikt hängde med länge i den knivskarpa konkurrensen som rådde på den tiden. Ett litet urval av hans samling kan här "avnjutas" !
Här välkomnas vi till hans fina museum.
7
Vi startar med en mycket ovanlig gräsklippare av Apollos tillverkning. När såg man en sådan senast ?
4
Produktblad finns givetvis. Detta innehåller lite reklam för både Apollos gräsklippare samt deras utombordare.
Så här såg snurran ut.
1
En av flera i dag svårfunna Apollomopeder. Motorette hetta de flesta av deras mopeder !
2
Ännu en tidig representant ur Apollos produktion. Mycket ovanlig även den.
1
Den är utrustad med Expressmotorn, vilket väl var ett undantag ?
3
Apollos svar på Huqvarnas "blöjpil" gick inte av för hackor minsann. Detta ex har en ovanlig Zûndappmotor.
1
Samma moped från andra hållet. Man får "ägarlust" när man ser Arnes rariteter !
1
Datablad som beskriver fördelarna med denna udda moped.
Reklamaffischer pryder givetvis väggarna i hans museum.
3
Givetvis med tonvikt på Apollo.
Tanka själv ja ! Det var inte på det viset förr. På den tiden kom det ut en uniformerad man som gjorde honnör och vördsamt frågade om, förutom bensinpåfyllning, om han skulle kolla oljenivån i motorn, kolla däcktrycket samt tvätta av vindrutan. Så var det då, en utopi i dag när mackarna mest liknar restauranger.
Ett veteranfordonsmuseum måste ju i dag även kunna visa upp de första motorerna till cyklarna. Här i form av två Kuli. Till höger en tidig version, 1951.
2
Blinkers till Cykeln, varför inte ? Till höger en Fransk ABG motor och till vänster en Kuli. Signalera för omkörning står det på bakskärmen. Det önskar man även i dag när man åker moped på de hårt trafikerade vägarna. Det är förknippat med livsfara när man överraskas av bussar och långtradare, som helt plötsligt befinner sig tätt bredvid utan förvarning. Man blir skärrad ibland.
Förutom alla tvåhjuliga fordon, kan man här beskåda även ett trehjuligt. Det är en Messerschmitt. Ett av flera trehjuliga farkoster som fanns förr. Detta berodde främst på att dessa fick framföras med innehav av mc körkort !
3
Givetvis reklam även för detta udda fordon.
Uppfriskande ! Ja det var det verkligen att få se och imponeras av denne mans selektiva samlande. Tack så mycket för gästfriheten Arne !
Mer infoGilla
| |
 |