Bildsvep från mopedrallyn 2012, 2013 och 2014.

Som vanligt så skedde avresan från Framnäsgatan 26 i Tranås. I dag valde jag den "ädla" Heinkeln efter att "singlat slant" ! Bosse tog sin "ögonsten" Höghjulingen !

Jag tror, att denne man, Roger Blixt är den som drar det tyngsta lasset i denna klubb. Rätta mig om jag har fel !

Bekanta ansikten dyker ju upp vid dessa tillfällen. "hela WCCC minus Carina kom t.ex."

Samt c:a 70 st. till anlände.

Detta för att bl.a. avnjuta de 80 kilometrarna, samt den goda ärtsoppan med tillbehör som alltid vankas på Mjölbyrallyt. (Tradition) .

"Skånska Lasse i brons övervakar det hela" !

En sista information innan start av "Blixten" !

Nytt för i år var en gemensam kortege genom det "centrala Mjölby". Kanske det lockade någon åskådare, att till nästa år införskaffa en veteranmoped och ansluta sig till vårt "glada" gäng ! ?

Efter en återsamling och omstart i Mjölbys ytterområde, så började den verkliga färden.

Tio tipsfrågor denna gång. "(Inte google och telefonsäkrade)" ! Tidigare har arrangören fixat ett korsord som ersatte tipsfrågorna.

En av de tio. Inte kunde jag att det var Italien. "Sämre än en femteklassare" ! (Jag kunde ju ringt en vän) ! Men det gjorde jag inte !

En praktisk uppgift denna gång. Ett svänghjul i varje däck. Jag fixade bara ett. Jag skyller på, att de inte var av Stefas fabrikat !

Äntligen dags för ärtsoppan, den smakade förträffligt som vanligt. All heder åt damerna som ställer upp denna dag.

Ost och brödavdelningen !

Lämplig dryck till ärtsoppan finns också till den som känner för det. Men det går ju lika bra med mjölk. (kanske) ? !

"Här saknas inte ärtsoppeaptit" !

Omtänksamt grepp av arrangören att lägga ut brädor på den mjuka gräsytan. Detta förhindrade många "mopedvältningar".

Punkaspray är ju en bra uppfinning men även den har ju sin begränsning. Det får ju inte vara för stora glipor. Då hjälper inte ens elteip i kombination !

Så småningom kom vi alla i mål, både med och utan "punka". Tipslappen till sekretariatet och sen väntan på resultatet.

Som alltid, en mångfald olika mopeder.

Denne ägare kan inte nog framhålla att han är från Mjölby eller någon annan plats i Östergötland.

Blixten och även jag, kan på detta sättet tacka sponsorerna, som bidragit med det som alltid digra prisbordet.Sen ska det dras en vinnare till den utlottade mopeden.

Det blev en kvinna som hade en prickig lott med nummer 61. Hon vann en HVA Roulette. Den testkördes med den äran de åtta milen i dag. Tyvärr växlades det för mycket, så vinnarkvinnan får börja med en vajerlagning. Det blir lärorikt.

De flesta fick nog ett pris i dag att ta med sig hem. Nästa lördag blir det en ny chans i Motala för de som blev utan och även för oss andra. Ps. Bosse tog förstapriset i dag. Ds.

Så var det dags igen att "avnjuta" ännu ett mopedrally i Mjölby. Denna gång väljer jag Mamban. Bosse sin nyrenoverade Rex !

För första gången ser man en Lohman diesel ställa upp i ett långrally.

I unikaboxen ruvade en genialisk konstruktionshemlighet. En elmotor som gjorde att in och bortkopplingen av drivrullen på däcket skedde med en strömbrytare på styret !

Den fick utstå många beundrande blickar och så vitt jag vet, så hängde den med en bra bit på den sju mil långa sträckan !

Det anlände fler ock fler i det vackra vädret denna lördag !

Alla kollades in av "Skånska Lasse" !

Det brukar dyka upp diverse fordon av unik karaktär. Detta är ett sådan. Motorn "matas" medelst en motorsågsförgasare. Det går det också tydligen ! Kolla även in fotväxeln på höger sida !

Även denna moped var svår att identifiera !

En av de mera extrema. Den stora artillerigranaten var huvudtanken den undre luftvärnsgranaten var reservtanken. Det har varit "tankeverksamhet" bakom denna lösning !

Den blå röken infann sig även denna gång i starten. Nu väntade sju mil i det vackra Östgötska landskapet.

Ett antal frågor på lämpligt bensträckaravstånd från varandra skulle också avverkas. Denna var en av dem !

Roliga ortsnamn har de också i dessa bygder !

Ett helt privat vindkraftverk på "tomten" är ju inte helt fel bara man utstår ett visst ljud och regelbundet passerande bladskuggor.

Som traditionen påbjuder så serveras en utsökt ärtsoppa med lämpligt "tillbehör" i halvtid !

Det fanns bredda knäckemackor också.

Här samlar "DKV Friberg" nya krafter inför de avslutande milen.

Vissa malörer inträffar ju med så många startande (117) denna gång. Det blev att dra i en naken gasvajer för denne man halvannan mil !

Självaste "Blixtens" fru lyckades med konststycket att demolera innanmätet i en flintamotor ! Det trodde jag var omöjligt !

En varm väntan på prisutdelning.

Kanske blivande veteranmopedåkare !

Ett digert prisbord som vanligt. Jag tror att de flesta fick välja något denna dag !

Vi får ju på de olika rallyna uppleva div. upphottade fordon av olika fabrikat. Då kan man tänka tillbaka på forna tider då många förflyttade sig på detta långsamma sätt. Vägvinnande och helt utan stress !

Så var det återigen dags att bege sig till Mjölby och deras "tvåtaktsgille" för ännu ett mopedrally i deras regi!

Första rallyt med min "ovanliga" Achilles Lido skulle det bli, med släpkärran efter dessutom. Bosse tog sin "nästan" lika ovanliga "höghjuling"!

Achillesen är ju grann att vila blicken på men den har varit lite opålitlig när det gällt återstart. Det skulle visa sig även i dag!

Rekordmånga deltagare hade anlänt i det vackra vädret som rådde denna dag.

"Blixten" ger oss som vanligt lite goda råd inför starten!

Nu är vi igång, c:a sju mil har vi framför oss:

Starten gick bra även för mig, men sen! Den med en "belåten" min är min kompis urmakaren Kent som f.ö. bor i Mjölby!

Här blev det stopp för min del. Det hjälpte inte att hota mopeden med "skrothandlaren" ens. En mil körd och startproblem! Efter lång väntan på att motorn skulle svalna så gick den igång igen. Sen fick jag försöka att inte stanna motor resten av resan. Jag kom ju i mål, men sist naturligtvis. Pinsamt!

Väl hemkommen så gällde det att rätta till felet. Byte av tändspole var det som hjälpte denna gång.

Den gamla var ju från 1956 så det var väl på tiden med en "föryngring"!

När jag ändå var i gång med föryngring, så kom jag att tänka på något som i dag kallas "viktkompensering". Skillnaden blev märkbar på flera sätt!

Hela "härligheten" fick plats innanför gallret. Det blev ett ännu trevligare fordon efter denna förändring!

Mjölby tvåtaktsgille heter klubben som i många år anordnat mopedrally för främst veteranmoppar. En och annan nyare "slinker" också med, men vadå, det är ju den trevliga samvaron som är det primära, tycker jag i alla fall.

Skriv en kommentar: (Klicka här)

123minsida.se
Bokstäver kvar: 160
OK Skickar...

Brazz | Svar 09.09.2014 16.19

Ha ha,kan ni inte lägga ert rally på Sö första helgen i Sep,då kan vi komma på ert och ni kan åka på vårat rally ! ?

Jörgen Wågenberg 09.09.2014 18.00

Bra tanke men jag kan inte avgöra detta, beroende av att jag bor i Tranås och har inget inflytande på Mjölbyrallyts datering. Hoppas att de ser detta nu!

Brazz | Svar 09.09.2014 14.11

Hej. Det var en trevlig sida du har men det förvånar mej att du inte inte verkar besökt Grytgöls mopperally .Kolla här via länken vad du missat!

http://youtu.be/Y3fMB-iIyRo

Jörgen Wågenberg 09.09.2014 15.44

Naturligtvis så har jag besökt Grytgöl och kört ert rally. Det är ju några år sedan. Tyvärr så sker det samma lördag som Mjölbyrallyt körs. Tack f.ö. för gilln.

Se alla kommentarer

| Svar

Senaste kommentarer

19.08 | 19:55

En härlig liten påhängsmotor! Kör flitigt en likadan på Öland sedan sju år, dessförinnan i Sollentuna. Cykeln, en grön Monark, inköptes komplett med motor 1953.

...
13.06 | 13:24

Hej igen! Tack för att ni gillar min hemsida. Visst ska vi ses om ett år igen på "exakt" samma plats! Hälsningar Jörgen!

...
11.06 | 20:34

Hej vi träffades på Visingsö i lördags. Vilket arbete du lagt ner på denna sida. Väldigt sevärd. Vi ses om ett år mvh Katarina, Conny och våra 2 hundar

...
10.06 | 21:58

Finns någon "Mosquito BABY" till salu ???
Betalar bra / Simon

(olssons167ATgmail.com)

...
Du gillar den här sidan
Hej!
Prova att göra en egen webbsida precis som jag.
Det är enkelt och du kan prova helt gratis.
ANNONS