Så var det då äntligen läge att med egna ögon och sinnen bevista denna begivenhet i Borlänge!

Dessa fordon var avsedda som vinster i olika aktiviteter!

Blårök är ju signifikativt med mopedåkande och det stämde även här. Det kom 831 mopedåkare till denna träff.

Långa köer uppstod av olika orsaker! ?

Här bodde vi DKV-Per och jag!

Olika standard på fordonen dök upp som vanligt!

Ett roligt och udda fordon minst sagt.

Roligt när "oblyga" tjejer ställer upp på de olika mopedrallyna som sker i vårt land!

Blåröken låg tät i Centrala Borlänge när det var dags för defileringen, meatingens höjdpunkt.

Tillsyn och lite omsorg vid hemkomsten, många minnen rikare!

Mera minnen, vi kanske ses nästa år igen "kompisar"!

Besökte Classic motors marknad i Västerås 14 11 29. Trevligt som vanligt och den här hade jag med mig hem! Se nästa bild!

En trevlig Solomoped till "rätt" pris!

Den enda mopeden med en kylmantel i cylindern vad jag vet!

Här upphissad för lite "småfix"!

Man kan nästan sola sig i "Sologlansen"!

Provkörd, och den gick perfekt sedan den blivit varmkörd. Jag saknade bara "dödarknappen".Får väl fixa en sån framöver.

En förvaringsbox baktill på Solon fick det bli.

Uppfällbar för åtkomst av tanklocket b.a.

Så här fick det bli efter lite funderande!

Termos,smörgåsar, verktyg,bogserlina bl.a kommer väl att få plats här framöver?

Ett "snyggt" ekipage även vintertid!

En efterlysning! Någon som "ligger" på en Moto Morinimotor automatväxlad ? En sån sitter på detta fordon. Hör av er i så fall!

Den "nya" motorn ger högre fart, därför krävs ytterligare bromsverkan. Det vänstra handtaget sköter min nya broms. Det högra krävs om någon skjuter igång fordonet. Detta för att motorn ska starta. Ett startsnörearrangemang har jag också på svänghjulet.

En fiberklots som bromsar på däckets utsida vid behov fick det bli. Den tidigare fotmanövrerade bromsanordningen påverkar samma däcks periferi som synes.

Detta foto på sju st mopedburna ungdomar finns nu att beskåda i "jätteforma" i tidningen Moped.Klassiker nr: 3. Bilden tog jag 1958 och inte som det står i bildtexten 1961. Stig-Åke, Anders,Stellan, Jan-Åke, Lasse, Lennart och längst till höger Gert !

Nu har den kommit! Jag menar nostalgiboken författad av Sten Berglind.

Denna bild från 1958 förekommer på två ställen i den här boken!

Hedrande för mig minst sagt! Köp denna bok och upplev en resa tillbaka till den tid då allting "startade". Nostalgi på högsta nivå särskilt för oss fyrtiotalister!

Inför avresan till årets första mopedrally. Detta premiäråk ska ske hos "Slowride" i Norrköping. Premiär med min 1155-a. Vem kunde tro att min moped skulle knipa ett pris för den genomförda renoveringen. Det fanns flera aspiranter till detta pris, bl.a. Bosses fint renoverade "höghjulade" Compact som syns bredvid på släpet.

"Två klenoder" !

Det anlände 135 startande till detta rally. Trevligt arrangemang som vanligt. Det var en ny startplats i år, Ninas Café i Svärtinge en bit utanför Norrköping. Lite svalt väder men med lämpliga kläder så var det inga problem att köra dom sex milen.

Ännu en vinnarmoped. Att även den kom från Tranås gjorde ju inte dagen hos Slowrides sämre. Jag vet inte riktigt motiveringen till utmärkelsen, men det var nog den mest "Natoinspirerande" mopeden som skådats ! ?

Har haft besök av en medarbetare från Classic Motor, Robert Gustavsson heter han. Mina påhängare var ju det som främst skulle fotas inför ett inslag om mopedens 60 årsjubileum i år. Även Novoletten är ju samtida och värd att dokumenteras av en ambitiös reporter.

Detta fordon väckte ju givetvis Roberts intresse. Det sitter ju en tidig Kulimotor där bak.

Den här tog jag med mig hem från Bankeryd. Fick tillfälle att träffa en trevlig Thomas.

"En vacker moped" från 1955,tillverkad på Bensons fabrik i Eskilstuna. Detta med Monarks goda minne. Den heter Maraton och har en Pilotmotor. Denna motor är nästan identisk med den som heter Rex och var den som Husqvarna valde till sina tidigaste Novoletter.

Maraton är väl inte ett mopednamn som man stöter på så ofta ?

Vimpel är väl heller inte så vanlig på vägarna numera. Det sägs att den såldes av ICA handlarna på femtiotalet !

Nu har jag i alla fall en Vimpelmoped under "behandling".

Både Vimpel och Maratonmopederna är försedda med Rexmotorn. Ett bra val !

Nästan färdig. Har bara fixat till remskivan samt bytt lite vajer.

Nya gummibälgar är på plats, de gamla påminde mest om bakelit efter 57 år !

Mina WCCC kompisar på mopedrallyvägen. Titta gärna in på deras fina hemsida. www.wccc.se

wccc-Carina har här lockat fram barnasinnet en stund.

Det är bara att låta fantasin "löpa amok". Det behövs en "byfåne" i alla kommuner ?

Här byter min Victoriapåhängare ägare. Tur att jag hade en till !

Har blivit medlem i den förträffliga club Victoria. Då måste man vara ägare till en dylik. Här vill jag visa att jag är ägare till en, visserligen påhängare, men vadå ! På bilden kan man även se en "ädel" KULI samt en dansk BFC.

Tragiskt på Visingsö. Velmon har lagt av, överhettad. Väntar på assistans. Hade som tur var en ersättningskolv i mina gömmor. Nu är den bara utställningsobjekt med omlindad tändspole. Nästa ägare kan, om han vill köra utan batteritändning.

Patriotiskt ska det vara den 6 juni i Skänninge !

Man måste fylla på lite nya kalorier då och då även på mopedrallyn. Här är det matrast under pågående rally i Hultsfred. Bilden är ett lån "(eller stöld)" från wccc-Carina. (Jag har fått tillåtelse).

Att ha en släpkärra efter mopeden är ju inte fel. Jag gillar ju att jobba med trä, så det blev ju det naturliga valet, när jag nu skulle tillverka ytterligare ett par st.

Stänkskärmarna av mahognyfaner var det svåraste i tillverkningsprocessen.

Teak, Ek, Jakaranda, Mahogny och Bok var de ingående träslagen, samt lite metallbeslag på utsatta ställen.

Det dök upp spekulanter på dessa små vagnar. Det innebar att jag sålde båda två. Jag saknar dom ibland, men jag tror att de är i rätta händer.

Nu sålde jag Cyclestaren också ?? !! "Förtjänade att hamna på museum" !

Påhängare av "ädlaste"sort 1952 resp.1953. Österrikiskt fabrikat (Fuchs). Kolla gärna min "renodlade" påhängarsida. Klicka på fliken - endast påhängare till vänster.

Nu ska här "åkas" till Hultsfred för ännu ett trevligt mopedrally. Per Friberg rattar.

Så här kan transporten också gå till mot det "hägrande" målet.

Bland likasinnade i Drögshult. Dessa arrangörer fixar ett årligt mopedrally som uppskattas mycket av oss deltagare. De har tyvärr alldeles för låg startavgift. ! ? På bilden syns "WCCC"- Curt, Per samt Bosse.

Vad månde bliva av detta ! ? Jo, kolla följande bilder så faller allt på plats.

Så här kan ett mopedindustrifiasko se ut. Mustad Folkscooter 111 från 1954.

Den var för farlig, den gick för fort. Det sägs att den blev förbjuden. Fiaskot var ett faktum ?! (Norska optimister) !

Så här kunde det se ut 1951, om man hade tur och kom över en Rex-motor från Husqvarna.De tog hem ett antal Rexmotorer på prov. Denna versionen såldes aldrig på den öppna marknaden. De satsade i stället på Novoletten. Den hade denna, lite modifierade motor 1952 och 1953. Efterföljarna fick deras egna motorer.

"En vacker syn" med en hel del nostalgi i sig tycker jag.

Har nu lackerat om Mustaden. Den förra färgen krackelerade, ingen vet varför. Här beskådas den på Classic Motors veteranfordonsutställning i Eskilstuna.

Dessa tre fordon hade jag med mig till Classic Motors veteranmarknad i Eskilstuna. Motomen, Mustaden samt hemmabygget Mantisen.

Husqvarna 1951 resp. 1952. Den första juli 1952 hade Husqvarnafabriken 2000 st Novoletter redo att släppas ut på den väntande mopedmarknaden. Snacka om att vara i startgroparna.

På den tiden var det ingen brist på fantasi, när det gällde att motorisera folkets cyklar. Man kan inte låta bli att imponeras av innovationsförmågan som konstruktörerna hade då.

Den första barnbilen ska provköras. Det var inte svårt att hitta "testförare". ?

Fick för mig att bygga ännu en liten "lådbil" ,den tredje i ordningen. Den skulle bli utrustad med gas och bromsreglage.

Färgvalet är klart, svarta sidor ska det bli. Tack Marcus för all hjälp med alusvets.

Drivningen skulle bli densamma som på den lilla cykeln, d.v.s. direkt på däcket med 24 mm drivrulle. Motorn är ju till Mantis lilla jordfräs i vanliga fall.

Klart för provkörning.

Släpvagn i samma färgsättning .

Sedan har det "rullat på" vid olika tillfällen, alltid lika roligt såväl för barnen som de "lite" äldre.

En lycklig "lådbilsförare". Det hade mersmak.

Även lillasyster vill ju vara med när det är som roligast !

"Fordonsparken" för olika åldrar. Men den vänstra, är främst tänkt att utnyttjas av den äldre generationen.

"Den egentliga målgruppen till detta fordon" ! ?

Ännu en,sedan 1952 försummad och vanskött påhängare ska få en ny chans.

Nu är den rengjord och på plats den gamla AMO-motorn. Samma motor användes f.ö. till den "beryktade" Mustaden. (Folkscootern 111).

AMO-n kommer att få hjälp med att dra "lasset" Framtill sitter det ju en till, den gamla Husqvarna Rexen. Åtta reglage krävs i detta fallet för att köra med båda samtidigt ! Det går inte snabbare men det blir starkare.

Ännu en med dubbelmontage.En Flink 1952 framtill och Fuchs 1953 akterut. Det väcker en del uppmärksamhet och även munterhet, när man kommer med dessa fordon. Det fungerar emellertid perfekt, bara man har "tungan rätt i mun" som det heter .

Här går det undan på Visingsö. Båda motorerna är i gång (utan EBK). wccc- Carina tog bilden i farten. Hon är mästerlig på att fotografera i full fart, sittandes på sin Compact. "(Den går ju inte så fort i.o.f.s.)"

I mitt lilla "påhängarmuseum" hyser jag för stunden tjugoen st. olika hjälpmotorer från 1952 och 1953.( Dessa presenteras nu med lite förklarande text på en separat sida. Klicka på endast påhängare till vänster så dyker de upp. ) Dessutom har Mustaden sin "viloplats" här. Oljetanken till uppvärmningen fanns här tidigare. Det här är en vackrare syn tycker jag.

Här blir Heinkeln min. Detta efter att en "försvarlig" summa bytt ägare. Men "vadå"! Jag har kört åtskilliga mopedrally sedan dess, och inte stött på en likadan. Den kan betraktas som tämligen ovanlig m.a.o.

Så här ser den ut den gamla Heinkeln från 1956. Den liknar inget annat i mopedväg från den tiden. "Gubben" Heinkel konstruerade ju flygplan åt Hitler. När även han gav sig in på mopedfronten, så var ju det självklara materialet aluminium. Större delen av dom ingående delarna består just av detta "oförstörbara" och lätta ämne. Också denna bild är ett "lån" från wccc-Carina.

En välförtjänt paus på Visingsö. Bosse och Boine figurerar på bilden.

Två st. "Bossar"! Bosse till höger är innehavaren av mopedmuseet i Hjorted. Vi hälsade på där, när vi hade kört ett mopedrally i Västervik.

Denna Heinkel finns att beskåda på Hjorteds mopedmuseum, det är på museum dessa "rariteter" hör hemma egentligen.

Här en bild från Husqvarnas folkets park. Bosse och jag var flitiga onsdagsbesökare där förra året. Där är man välkommen att visa upp veteranfordon av varjehanda slag.

Full koll i Husqvarna !

Inte gammal, men den drivs på ett gammalt sätt. Med rulle på bakdäcket. Motorn är en Honda som normalt driver en liten jordfräs vid namn MANTIS.

Här syns tre versioner av Biltemas hopfällbara cykel. Jag har "jobbat" med att motorisera dessa, och det har blivit ganska bra resultat. Det är motorn till Mantis lilla jordfräs som är drivkällan. Motorn som sitter på dessa är Japanska Ecco. (Tvåtakt). De har nu även en Honda (fyrtakt) som alternativ. Den syns på föregående bild.

"Han var inte mutad eller på annat sätt korrumperad" !

Lite ytterligare "smakprov" på vad denna lilla motor kan användas till förutom jordfräs. På bilden syns fr. v. isborr, vassklippare, skottkärra, rollator samt bilen.

Det här ska bli en snöslunga baserad på Mantisjordfräsen. De vita plastskivorna ska ersättas av 4mm stålhjul.

Under utveckling !

Klar för provkörning !

Den funkar, det var väl det jag trodde !

Perfekt för "lagomsnö". I dag 10-12.30 läser man i tidningen att det är slutsålt vad gäller snöslungor. Vi har ju en lång vinter framför oss ! ?

Har gjort två st. kompletta isborr. 150 resp. 200 mm. Fungerar perfekt. Vill bara att denna "innovation" ska komma till nytta till dom verkliga fiskeentusiasterna. Själv sportfiskar jag bara sommartid, då är ju isborr obehövligt !

Testkör några hål i Vättern. Det var ju gott om provyta här som synes.

"Alla angelfiskares och pimpelditos önskedröm" ? !

Dom undrade om jag ville komma med några av mina veteraner. Det var ju hedrande, så det var bara att lasta släpet och köra några turer. "(Allt för kulturen)."

Gjorde en liten provutställning hemma först. Man måste ju ha koll på hur det kan ta sig ut.

Från andra hållet.

Den motordrivna skottkärran skulle ju provköras. Förmodligen en ny upplevelse för samtliga inblandade.

"God natt, God natt, vi ses i morgon igen" !

Här ska gamla mopedtankar, invändigt eländiga, (av ålder) belagda av rost och annat "oidentifierbart" rengöras. Se nästa bild för tillvägagångssättet.

Den här konstiga "maskinen" är en s.k. trumlare. Har gjort den initialt för "finlir" av trädetaljer.Den drivs av en 700 varvs motor. Jag kom på att den gick att använda även till att få t.ex. invändigt rostiga bensintankar fina igen. Singelgrus tillsammans med vatten samt tid är receptet. Alternativet är ju annars att "vandra omkring skakandes".

Ducati samt Motom, båda har fyrtaktsmotor. Ljudet från dessa är speciellt.

Trodde att jag skulle bli ensam med att åka Skillingarydsrallyt med min Motom, men icke. Det kom en till ! Vi skojade om detta, och kom fram till att vi hade "förstört" varandras dag.

En mopedrallypaus. Per Friberg sitter och "smaskar" i sig lite nya kalorier. Snart får han äntra sin fina DKV- moped och köra vidare mot prisbordet, där han oavsett rallyort brukar hålla sig i toppskiktet. (Hög IQ)

I Grimstorp bor dessa trevliga människor. Min BFC har nu bytt ägare. Jag hade ju inte avyttrat denna ovanliga påhängare om jag inte hade haft en till. Nu "bor" den hos en likasinnad man som jag.

Min sista resa med Welmon. Nu sitter den bland de andra på väggen, bara att titta på! Bilden har tagits av vccc-Carina. Den observante kan se en cigarett i vänster hand. Vill här meddela att jag lagt av med denna last efter 58 års missbruk ! Det skulle skett långt tidigare, men bättre sent än aldrig.

Det här är min "racerkuli". Den går bra ! Bilden är tagen av Conny Ulmbrandt Tranås.

Här ska Kulin få bekänna färg. Mopedrally i Södra Vi ska köras. Den uppförde sig till belåtenhet den gamla "klenoden".

Nu ska här renoveras tre st. mer eller mindre "skrotiga" Mambamopeder .Den här gröna färgen byttes mot en mörkare nyans. Mer åt det "rätta" hållet.

Den äldsta ( 1974 ) Är "fullbordad" !

Den gröna är på gång. Hade tur i mitt renoveringsarbete. Jag fick tag i delarna jag behövde på Tradera. "De skulle egentligen göra vågen" för mig såsom en "Traderapenningrullare" !

Den blå står på tur. Jag tycker att Mambamopederna står i en klass för sig. "Ursäkta mig alla Compactåkare och särskilt dom trevliga WCCC- människorna." ( Vi kan ju vara goda vänner ändå, trots mitt provokativa uttalande. )(Det är ju bara på skoj som man säger) .

De blev ganska bra för att vara gjort av mig som bara har jobbat med trä hela yrkeslivet. Jag måste erkänna att jag fick "ropa" på experthjälp ibland.

Första längre provturen. "Naturligtvis så gick den ju perfekt".

Det är inte svårt att hitta fina rastplatser när man är ute på mopedutflykt. Här utsikt över sjön Sommen.

Nu försvinner den gröna Mamban till denna som jag hoppas, (fortfarande lyckliga) nya ägarinna från Västerås.

Nu är även min fina Fram King Clipper i andras händer. Jag måste ju bereda plats för nya gamla objekt !

Problem, problem, sånt händer ibland. Punktering långt från hjälpen (privat utflykt inte mopedrally). 112 är ju ingen idè att ringa.

Ingen tvekan längre, Bosse har "lusgranskat" slangen och upptäckt hålet. Hjälp anlände så småningom, och vi kunde fortsätta vår utflykt Sommen runt i ett strålande sommarväder.

En fikapaus vid Bendix park. Bosse, Unto och Leif. (Tyvärr finns inte Unto i livet längre. Saknad av oss moppekompisar). Denna vackra plats besöks många gånger av Sommens stolthet, det vedeldade ångfartyget Boxholm II på dess färder, med inte minst turister som vill se "vår" vackra sjö.

På fredagar kan man i mån av plats, få möjlighet att ta båten hem till Tranås från Malexander. Detta inkluderar även mopederna. En resa som man kan rekommendera.

Gammalt och nytt i en skön blandning. (Denna kommentar gäller givetvis inte damerna på fördäck) !

Ett roligt inslag i 2010 års Skillingarydsrally var att balansera upp tre krocketklot till översta hålet. Svårt, det var inte många som fick tre poäng. Jag tände på idèn och tillverkade ett ungefär likadant.(Jag är ju en trägubbe.) Min version kan nu beskådas i slutet på detta fotoalbum.

Göran Norin med sin förtjusande Lilian, är trogna det årliga mopedrallyt i Skillingaryd. Detta trots att dom är boende på Ljusterö. Han är en Ruschsamlare,och är en medlem i en förening i Stockholm där det bara är Ruschmopeder som gäller. Dessutom är han naturligtvis medlem i den förnämliga club Victoria. Denna gång åkte han på en Victoria Tory 1958 även den är ju en raritet. Tommy Körberg är ägare till en likadan. (Kolla boken Fylla Moppe).

Lastat och klart efter mopedrally i Grytgöl. Den gamla Kingmopeden premiärkördes, den gick perfekt. I bakgrunden ses wccc-Carina vinkandes.

Heinkeln m. släpvagn. Sjön i bakgrunden är Hulingen. Bilden är ett minne från ett mopedrally i Hultsfred. Deras välorganiserade årliga rally kan rekommenderas .

Ett besök hos "mopedernas mästare" Ståhl i Tidaholm är aldrig fel. Man kan göra jämförelsen.- När en "veteranmoppediggare" kommer dit, så infinner sig samma känsla som när en "muslim kommer till Mecka"- tror jag ! ? Har just hämtat Rexen i Skövde. Kingmopeden var bara med som "sällskap". ("De tycker inte om att åka ensamma") ! !

Motorn är på plats. Det får bli ett centralstöd i stället för det saknade sidodito.

Det blir bra det här, nya dekaler och "skaplig" lack.

Det går framåt så sakteliga !

"Även bakåt" !

Nästan färdig. Frambromsvire, eldragning samt omlackering av strålkastarhuset återstår. Kan jag dessutom få tag på bättre beg.pedaler så är det hela "fullkomnat". Ser fram mot provkörningen. (Det måste kanske ske i en vindtunnel) !

Sparkstöttingen och isborret på sjön Sommens is. (Testing Testing)

En "ädel" och en "oädel" farkost. Min kompis Jörgen Lantz är mästare på att både bygga och segla isjakt. (Han vet också hur man hanterar en segelbåt).

Farten på den är lagom, drivs som mina andra hemmabyggen med Mantis Eccomotor. En i mina ögon vacker bild, tagen på Trollsjön utanför Tranås.

Ska även gå att använda sommartid. Rollerbladehjul samt gummibelag på drivhjulen var lösningen.

Här ett optimistiskt försök till en släpvagnsdragare. Fortfarande med samma Eccomotor som drivkälla.

Min kompis Curt Pettersson testkör här dragaren. Det visade sig att den gick för fort. Mindre hjul ska bli lösningen, men var hittar jag dom ? ?

"Gemensam mopedrallystart, alla på en gång. Det sätter sina förödande spår" ! ! Skönt att vi just i dag går in i månaden April. Snart stundar nya mopedrallyn !

Dags att sätta sopmaskinen i arbete. Har inte haft tillfälle p.g.a vinterväder. Nu ska gruset bort på trottoaren och gatan. Det finns nu en liten film som beskriver funktionen. Kolla till vänster i menyn.

Den funkade riktigt bra. Ännu ett redskap till Mantisjordfräsen kan räknas in. En liten film som visar den i funktion finns nu under en flik till vänster.

Nu är det dags igen- äntligen. Årets första mopedrally ska köras i Norrköping Slowride är arrangör. Bosse ska premiärköra sin nyrenoverade "höghjulade" Compact. Jag väljer Motomen på 2011 års första rally. Lastat och klart för avresa.

På plats hos Slowride i Norrköping. Nu väntar vi på starten och sex mils rally. Väntetiden ägnas givetvis åt att beskåda "mopedgrannlåten" som anlänt, 107 st startande denna gång.

Vem kan ana, att av dessa fem glada rallydeltagare, ska tre visa sig vara pristagare. Bosse till vänster var skicklig vid "kulprovet" tre st i gropen. Det var bara två deltagare som fixade detta. DKV-Per i mitten fick pris för finaste mopedrenoveringen. Han är numera van att tilldelas liknande utmärkelser. Slutligen WCCC-Curt till höger var den med flest rätt på tipsfrågorna. Ett värdefullt pris också till honom. Även han är ganska van att "glänsa" vid prisborden. ( Det handlar om IQ ).

Sparkstöttingen är uppfräschad och redo för nya resor på asfaltvägarna ! !

Mina två Husqvarna 4132-or ska i fortsättningen glädja mina grannar Håkan och Rosita. Ska premiärköras på Gripenbergsrallyt i år.

Som vanligt så skedde en uppsamling hos undertecknad inför färden till Gripenberg. I år anlände 25 st moppar. Det var rekord, det blev även rekorddeltagande i Gripenbergsrallyt 197 fordon, nära fördubbling mot förra året. Vad månde det bli nästa år ?

Inför starten i Gripenberg. Det gick inte att överblicka alla mopeder och mc som anlänt.

Problem med wccc-Susannes Compakt. Men när nöden är som störst så är hjälpen som närmast. Detta stoppet avhjälptes med den äran av maken wccc-Curt.

Lastat och klart inför Husqvarnarallyt 2011. Nionde gången för min del. Ska försöka att ta mig runt med denna cykel med dubbelmontage. Inte helt fel med en reservmotor !

Snart dags för start. Fick "äran" att starta först av mopederna. Det berodde nog på, att jag hade den äldsta drivkällan- 1951 !

Det har gått bra hittills, ett par loppor på stiftet bara. Fint väder och ett bra arrangemang, vad kan man mera begära ?

Målet är nått ! Ska bara kolla in fabriksmuseet en stund, sedan åker jag hem till Tranås igen.( Hemma bäst).

Gränna hamn. I väntan på avgång till Visingsö. Att köra det kulturella rallyt hos Christer på Öbergs Café har blivit en tradition.

Vi får vid vårt besök, alltid en portion kultur, levererat av denna Visingsökännare vid namn Inga. Hon är upp i åren, men kommer alltid åkande med sin gamla Saab 95 kombi.

Om man skulle ta Novoletten till Visingsö i år ? Samtidigt kan jag inviga dessa gamla cykelväskor. Har aldrig sett dylika förr. Dom är tillverkade av det "unika" materialet som unikaboxarna gjordes i förr. Unikaboxar sågs förr i tiden fastspända på många pakethållare. De innehöll för det mesta både frukost och lunch tillagat av "hemmafrun" !

Är här i Malmö och hämtar ännu en "Traderamoped". Det är en Husqvarna 1155. Det är en ovanligare modell med automatväxlad flintamotor.

Jag ska inte ha den automatväxlade motorn på den efter renoveringen. Det blir i stället denna fläktkylda treväxlade flintamotor i stället. (Jag råkade hitta den i mina gömmor).

Demonteringen är påbörjad. Blästring och omlackering är på gång. Vinterprojekt trodde jag, men vem har tid att vänta så länge ?

Såna här dekaler hittar man inte så lätt i dag.

Montering på gång och på golvet ligger en zündappmotor. Den är till salu till någon som behöver den. Treväxlad och i bra skick.

Den fina HVA - Flintamotorn sitter som den ska.

Här ser man fläkthjulet och växelmakanismen. Treväxlad för hand gäller på denna motor.

Den får heta Crescent i stället, fick inte tag i Husqvarnadekaler. Samma moped fanns faktiskt med tre olika namn, även Monark.

Nu när dekalerna har kommit på plats, så kan man betrakta den som färdig. Ett par "nya" objekt väntar på sin tur.

Dessa två fordon hade jag med mig till Husqvarna den senaste onsdagsträffen. Trots att det fanns många "delikata" både två och fyrhjuliga farkoster att beskåda, så väckte mina ett stort intresse, det gladde mig naturligtvis.

Barnen skulle ibland bli fotograferade i den lilla bilen. Jag tror att flera fäder fick en förfrågan om de kunde tillverka något liknande när de kom hem.

Lastat inför hemresan till Tranås. ADJÖ Husqvarna" !

Autopeden och Novoletten ska lånas ut till ett par som i vanliga fall åker M C. Själv väljer jag denna kväll den gamla Kingmopeden, med medföljande släpvagn.

Nöjda miner som synes. Det är ju förståeligt, emedan det är roligare att färdas på moped än på M C- eller ? ? Jo, betr. Autopedens kåpor! Det uppstod lite förgasarproblem och då var ju kåporna i vägen.

Så här ser den ut, den gamla "Kingen" !

Måndagkväll, åkte till Boxholm med den blå Mamban. Träffade där "gamla" bekanta.

Är och hämtar (lånar) div fordon att ta med till Husqvarna vid mitt SISTA besök där. Detta är sånt som jag sålt till en kompis, men han har lovat mig full nyttjanderätt vid behov. (Snällt) !

Denna kvinna ville absolut prova rollatorn. Hennes jobb var, att till behövande fixa lämpliga hjälpmedel.

Det fotograferades, frågades och undrades som vanligt.

Lite av varje," lagom blandning" !

Mopedrallydags igen. Är här i Borensberg och hämtar upp "DKV-Friberg för samåkning till Pålsboda.

"Anspänning" inför starten. Vi blev lite lugnare när vi såg att dom hade en "likbil" som kunde assistera vid behov.

Det var inte därför som det blev kö till Fonus. Det var en finurlig latinfråga i fönstret på den intilliggande blomsteraffären.

Den som ville och vågade fick tillfälle att köra vattenscooter.(Jag var för feg). Ett roligt och annorlunda inslag på ett mopedrally.

Sen var det dags för prisutdelning. Vem knep förstapriset om inte DKV-Friberg. Jag försökte att fylla i lika som han, men inte ens det lyckades jag med.

Så blev det onsdag och en resa till Vadstenas nostalgikväll. "Ferrarin" och "motorcykeln" fick följa med dit.

Som vanligt så blev det intressant för både äldre och yngre besökare.

Även representanter för ordningsmakten visade ett visst intresse för mina, kanske inte helt lagliga innovationer. Men allt som är roligt behöver ju inte vara förbjudet tycker jag.

Dags för en extra mopedutflykt. Det blev elva mil runt en del av sjön Sommen. Här en fikapaus med utsikt mot Malexander.

Fikapaus igen. Den här gången vid det berömda och omtalade Kungabordet ovanför Norra Vi. Det lär vara det här bordet som det begav sig vid,(eller på), år 1953. Kolla nästa bild för förklaring. (Mamban är en 1974-a.)

Dom 21 tipsfrågorna hittade vi i trädgrenarna på några ställen. Dom sa att det var på Googelfria zoner ? !

Nu har jag "bara" en Mamba kvar. Den röda blev en (som jag hoppas) välkommen 40-årspresent. Jag tror att den har hamnat i rätta händer. Nästa brukare är kanske den som sitter på sadeln !

En rolig stund för den nyblivne Mambaägarens båda söner. De glömmer inte besöket hos "gamle Wågis" på ett tag-tror jag ! En liten filmsekvens finns nu att beskåda på denna skapelse. Kolla menyn till vänster.

Dags igen för en "uppfriskande" mopedutflykt. Bosse och DKV-Friberg har anlänt och är "taggade" inför denna färd till Malexander. Därifrån ska hemresan ske med sjön Sommens stolthet - Boxholm II.

En kaffepaus på vägen, är ju även det en liten upplevelse i den fina skogsbygden.

Nära målet för vår resa !

Inför pålastningen. Inga problem med mopederna ombord, om man förvarnar innan.

Friberg är ombord och min numera enda Mamba är på gång. Sedan följde som väntat, en mycket behaglig och inte minst vacker och TYST resa hem till hamnen i Tranås. Kan rekommenderas !

Det är dags att köra mopedrally i Åtvidaberg. Det "spralliga" wccc-gänget har anlänt. Alltid lika roligt att träffa dom.

Heinkeln ska få tjänstgöra i dag. Ensam och allena i sitt slag, som vanligt !

Lite frågegrubbleri, det är ju så det ska vara. Ingen hjälp av den moderna elektroniken bör förekomma. (Men det förekommer.)

Dessa Compactmopeder! (Det finns ju en som heter Mustang Mamba).

Dags att åka hem igen. Vi ses i Mjölby nästa gång.

Ännu en i samlingen. Union är namnet på denna skapelse som påminner mycket om min Kingmoped. Den betingade ett pris på 800 kr. Motsvarar c:a 10 000 kr i dag. Samma motor och samma lösning med mellanaxel. På nästa bild syns konstruktionen. 1954 är tillverkningsåret.

På denna bild framgår hur det fungerar med mellanaxeln. Den förmedlar drivkraften från högra till vänstra sidan. Denna motor har förmodligen varit drivkälla på en King eller Union tidigare.

Lastat och klart för ännu ett mopedrally. Denna gång till Motala. Hade jag anat vad som väntade, i form av en backe som var minst sagt krävande, så hade jag valt t.ex. Mamban !

Startplatsen var som vanligt vid det nyrenoverade motormuseet.

Här har vi den "hemska" backen, där både mopeder och dess förare kroknade. I brist på ork (kondition) så var det nära, att man tänkte på Tel. nr. 112 innan man hade släpat sig upp. En vacker vy var det i alla fall när man "orkade" vända blicken bakåt.

Lastat för resan till årets sista mopedrally. Denna gång till Odensbacken, där VK-Moppers var arrangör. Min fru gjorde mig den äran att följa med.

Nya naturupplevelser blir det vid varje mopedrally. Denna gång passerade vi Kvismarens fågelreservat beläget två mil sydost om Örebro.

Ovanliga ortsnamn blir man också nyfiken på när man passerar olika platser. BISKOPSVRAK ? ? Man blir ju nyfiken på härledningen. Svaret kanske dyker upp !

Trevligt att ha er som mina gäster en stund. Vi pratar ju liksom samma språk. Tack för det positiva inlägget i min gästbok. På återseende hoppas jag.

Var god dröj, det är just nu många som ringer till oss, men vi besvarar ditt samtal så fort vi kan, var god dröj, tack för att du väntar osv.osv.osv. . . . . . . . . Här är en som väntat "hemskt länge". Det gäller att ha tålamod bara. Bilden togs vid Kolvbultarnas mopedrally utanför Katrineholm. Vi fick stanna för ett rödljus i skogen strax innan. Det finns skämtsamma människor som väl är.

Välkomna till min hemsida !

Vill här presentera lite bildmaterial som
ska visa mitt intresse för bl.a. veteran-
mopeder. I min värld, betraktar jag
dessa fordon med en kulturell blick.
Dessutom förekommer det bilder på lite annat "smått och gott" och nu även några filmsekvenser som
beskriver div. "innovationer" som i vissa
fall är motoriserade.
Mycket nöje önskar "Wågis" i Tranås !

Skriv en kommentar: (Klicka här)

123minsida.se
Bokstäver kvar: 160
OK Skickar...

Conrad | Svar 08.11.2016 01.24

Hej!
Har en Apollo Motorette Z3 från 1955 som mina föräldrar haft.
Vet ni om det finns något intresse för den, en arbetskamrat vill ge “några” hundralappar.

sture williamson | Svar 20.10.2015 00.22

Hej! Upupa epops. Trevlig hobby du har. Jag hade väntat mig även lite personliga inslag från Wågenbergs. Håller tummarna för att allt skall gå bra med dig. Häls

Taisto N | Svar 27.02.2015 17.11

Hej! Fin sida du har. Känner du till ett gammalt mopedmärke som heter Fenix?

Jörgen Wågenberg 28.02.2015 00.53

Tack för att du gillar min hemsida "kompis"! Tyvärr så har jag ingen kännedom om den mopeden som du åsyftar. Vi får väl Googla namnet så kanske det funka.

Gurkan | Svar 31.10.2014 06.56

Tjenis det var en mycket skön sida du har.
Mvh Gurkan i Hägersten

Jörgen Wågenberg 31.10.2014 11.32

Tack så mycket för din uppskattande komplimang Gurkan! Snart kanske du också har en liknande min. Jag önskar dig lycka till i så fall!

Pelle | Svar 21.05.2014 20.45

Hallå.tre hjulnig veteranmopedsaxonettanno55/60 sachsmotor reservdelar invalidmoppe hallå hjälp allt av intresse ..

Pelle 21.05.2014 20.54

Pardon förtydligade ny ägare av detta fenomen.3hjulig invalidmoppe sachs motor behöver lite x-tra utrustning.service underhåll. Gummi bussningar ram o moto upp

Thorbjörn i Hultsfred | Svar 19.05.2014 23.26

Hej Wågis
Ett riktigt stort tack för det fina kopplingshandtaget. Nu är jag på banan igen! Jätteroligt att träffa dig i Gripenberg och prata bort en stund.

Jörgen Wågenberg 19.05.2014 23.35

Vad gör man inte för en "riktig mopedkompis" som behöver hjälp. Det var som alltid trevligt att träffa er Hultfredsbor.

Se alla kommentarer

| Svar

Senaste kommentarer

24.10 | 08:33

Har en lohmann 500 diesel till salu.
Vet inte om den är komplett.
Kan skicka bilder om någon är intresserad.

...
01.10 | 19:45

Köpte nyligen en sån men fick inte i ettan trots att den var 2 vxl på handtaget , delade motorn döm om min förvåning då det fanns bara en växel ?? Expressmotor

...
29.09 | 23:08

Hej Magnus! Tack för att du gillar min hemsida! Du måste nog komma med mer upplysningar ang. din pappas gamla moped. Kan du mena Maraton ev??

...
29.09 | 19:44

Hej!

Jag var inne och tittade på er trevliga websida, och undrar om ni kan använda era expertkunskaper för att identifiera min pappas gamla moped, av märket Ma

...
Du gillar den här sidan
Hej!
Prova att göra en egen webbsida precis som jag.
Det är enkelt och du kan prova helt gratis.
ANNONS